Gotra Pravara Adi Shankaracharya Krishna Yajur Vedin


There is a dispute about the date of Adi Shankaracharya.

There are quite a lot of theories on this.

Shankaracharya and Kamakshi Amman
Kamakashi Amman,Shankaracharya

Some date the Acharya between 688-720 AD, there are also theories that date him around 400 to 500 BC.

 

Shankaracharya‘ Guru Govinda Bhagavadpada, one study claims lived during the period of Vikramaditya as there are two Vikramadityas,one of the

Maurya and another of the Chalukya dynasty.

 

The first one lived around 4th Century CE, while the latter in (Vikramaditya II )(733–746 CE)

 

2.The internal evidence of Shankaracharya’s works do not provide many a clue,exception being the one about Thirugnana Sambhandar, who, it is

agreed, is addressed by Shankaracharya as ‘Dravida Sisu’ in his Soundayalahari.

 

His references to Kumarila Bhatta and Mandana Misra are equally confusing to pin point the date.

 

Kumarilabhatta is dated approximately at  roughly AD 700.

 

Mandana Misra at 800 AD;he was a student of Mandana Misra.

 

Thirugnana Sambhandar who is referred by Shankaracharya is dated  7th Century AD

Date of Shankaracharya

I received a comment that whether Shankaracharya’s gotra  is Namboodiri and whether his gotra belongs to Viswakarma .

I replied that Namboodiri is a sect of Brahmins and they have Gotras and though I have written on Namboodiris, I shall write on their Gotras.

Definitely Shankara did no not belong to Viswakarma as some scholars suggest.

Now to Shankaracharya’s Gotra.

Shankracharya is from the Namboodiri community.

Shankaracharya is from Atri Gotra.

‘Acharya’s grandfather is known to be Vidhyadhiraja and his father is Shivaguru. His mother’s name, though accepted as Aryamba by most biographers, is also quoted as Vishishta Devi and Sati Devi. Madhaviya Shankara Vijaya describes the auspicious Muhurta of Acharya’s birth as `lagne shubhe shubhayute suShuve kumAraM’. There is no mention of Samvatsara and other details. As per the tradition of Sringeri Sarada Peetha, it is accepted as Vaishakha Suddha Panchami.

Acharya’s Gotra was Atri and he was a Krishna Yajurvedi. He is known to be a Nambudari Brahmana by birth.

Adi Shankaracharya’s Pravar.

Atri a a.k.a. AatrEya:  AatrEya, Archanaanasa, Syaavaasva.

References.

1. Shankara Digvijaya of Madhavacharya

2. Shankara Vijaya of Anandagiri.

3. Shankara Vijaya of Chidvilasa Yati.

4. Shankara Vijaya of Vyasachala

5. Shankara Vijayasara by Sadananda Vyasa

6. Acharya Charita by Govindananda Yati

7. Shankarabhyudaya by Rajachudamani Dikshitar

8. Brihat Shankara Vijaya by Brahmananda

9. Keraliya Shankara Vijaya by Govindanatha

10. Bhagavatpadabhyudaya by Lakshmana Suri.

http://www.salagram.net/Gotras.html

http://www.kamakotimandali.com/advaita/truefacts.html

 

Advertisements

4 Comments

  1. Divine Acharya Shri Shankara no doubt belongs to Kerala Nambudri Brahmana Sect. All Nambudri Brahmana`s are Shukla Yajurvedi`s not Krishna Yajuredi`s.

    Like

  2. “The internal evidence of Shankaracharya’s works do not provide many a clue,exception being the one about Thirugnana Sambhandar, who, it is
    agreed, is addressed by Shankaracharya as ‘Dravida Sisu’ in his Soundayalahari.”
    The refrence Dravida sisu is not Sambandar. This is explanined by MahaPerivay like this.
    ஸ்ரீசங்கரரின் கால நிர்ணயம்

    ” த்ராவிட சிசு ” விஷயம் : ‘த்ராவிட சிசு’ஸமாசாரத்தைப் பார்ப்போம். ஆசார்யாளே த்ராவிட சிசுதான்-தமிழ்க் குழந்தைதான்-என்று சொன்னேனல்லவா?அவரேதான் குழந்தையாயிருந்த போது அம்பாளின் க்ஷீரத்தைப் பானம் பண்ணி அற்புதமான கவிதாவிலாஸம் பெற்றாரென்று மலையாள தேசத்தில் சொல்கிறார்கள்.

    காலடிக்கு ரொம்பக் கிட்டேயே மாணிக்க மங்கலம் என்று க்ராமம் இருக்கிறது. அங்கே அம்பாளுக்குக் காத்யாயனி என்ற பெயரில் கோவிலிருக்கிறது. ஆசார்யாளின் அப்பா தினமும்

    அங்கே போய்ப் பூஜை பண்ணுவாராம். பால் நைவேத்யம் பண்ணிப் புத்ரருக்கு கொண்டு வந்து கொடுப்பாராம்: “அம்பாள் ப்ரஸாதம்”என்று சொல்லிக் கொடுப்பாராம். குழந்தையாயிருந்த ஆசார்யாள், அப்பா கொண்டு போகும் பாலை அம்பாளே பானம் பண்ணிவிட்டு கொஞ்சம் நமக்காகப் பாக்கி வைத்து அனுப்புகிறாள் என்று நினைத்துக் கொண்டிருந்தாராம். ஒரு ஸமயம் அப்பா வெளியூர் போக நேர்ந்ததால் ஆசார்யாளே அங்கே போய்ப் பூஜை பண்ணி, “அம்மா, சாப்பிடு!” என்று சொல்லிப் பால் நைவேத்யம் செய்தாராம். ஒரு பெரிய அநுக்ரஹ லீலை செய்யவேண்டுமென்று உத்தேசித்திருந்த அம்பாள் பாக்கி வைக்காமல் அந்தப் பால் முழுவதையும் ஸ¨க்ஷ்மமாக ஸ்வீகரித்துக்கொண்டு விட்டாளாம்! அப்புறம் குழந்தை சேஷ ப்ரஸாதம் வைக்கக் காணோமே என்று வருத்தப்பட்டவுடன் தன் க்ஷீரத்தையே அநுக்ரஹித்தாளாம்.

    இப்படி அங்கே ஐதிஹ்யம் இருக்கிறது.

    ‘ஸெளந்தர்ய லஹரி’யின் ப்ரஸித்த பாஷ்யங்களான ‘லக்ஷ்மீதரா’, ‘ஸெளபாக்ய வர்தநீ’, ‘அருணாமோதிநீ’ ஆகிய புஸ்தகங்களிலும் ‘த்ராவிட சிசு’என்பதற்கு இப்படித் தான் வ்யாக்யானம் செய்திருக்கிறது. ‘லக்ஷ்மீதரா’வில் ‘த்ராவிட சிசு’என்பதற்கு ‘த்ராவிட ஜாதியில் அவதாரம் பண்ணிய குழந்தையான இந்த ஸ்தோத்ர கர்த்தா’என்று மட்டும் சொல்லி, விட்டிருக்கிறது. மற்ற இரண்டு பாஷ்யங்களிலும் விரிவாகவே (மேலே சொன்ன) கதையைக் கொடுத்திருக்கிறது.

    ஆனபடியால், ‘ஞானஸம்பந்தருக்கு அப்புறம்தான்;அதாதவது ஏழாம் நூற்றாண்டுக்கு அப்புறம்தான் ஆசார்யாள்’என்று சொல்வதற்கில்லை.

    Like

    1. With due to respects, I do not think Adi Shankara, who has never referred to his name directly in his excepting as Govinda Bhagavdpada sishya, would have referred to himself in his works as ‘dravida sishu’regds

      Like

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s